De TOZO 2 is niet meer aan te vragen. Aanvragen was mogelijk tot en met woensdag 30 september 2020.
Sinds maandag 5 oktober is het mogelijk om een aanvraag te doen voor de TOZO 3.
Misschien zijn de gevolgen van de coronacrisis voor u na 1 oktober nog niet voorbij. Het kan even duren voordat u uw bedrijf of beroep weer op een normale manier kunt uitoefenen en u voldoende inkomsten heeft. Misschien wilt u onderzoeken of u uw bedrijf of beroep kunt aanpassen aan de huidige situatie of kunt voorbereiden op de toekomst? Of denkt u erover om ander werk te gaan doen, als zelfstandige of in loondienst?
Om een goede beslissing te kunnen nemen heeft u tijd nodig en mogelijk ook (financiële) ondersteuning. Het kabinet wil zelfstandige ondernemers die getroffen worden door de coronamaatregelen ondersteunen met de TOZO (Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig Ondernemers). De TOZO 3 is vanaf nu (oktober 2020) aan te vragen. Het is niet meer mogelijk om de TOZO 1 of TOZO 2 aan te vragen.
Er zijn 2 vormen van ondersteuning mogelijk:
1. Inkomensondersteuning (uitkering voor levensonderhoud) tot aan het sociaal minimum.
2. Een lening voor bedrijfskapitaal van maximaal € 10.157,00 voor het oplossen van liquiditeitsproblemen.
U kunt een uitkering TOZO 3 voor levensonderhoud aanvragen voor maximaal 6 maanden.
De uitkering kan ingaan op 1 oktober 2020 en loopt tot uiterlijk 1 april 2021. Ontvangt u tot en met september 2020 een TOZO 2-uitkering? Dan is het mogelijk om de TOZO 3-uitkering aansluitend vanaf 1 oktober 2020 te ontvangen. U kunt de TOZO 3-uitkering ook later laten ingaan, bijvoorbeeld vanaf 1 december of aanvragen voor een kortere periode. Dit kan als u weet dat u in sommige maanden voldoende inkomsten heeft.
Het is niet mogelijk om tijdens de aanvraagperiode een TOZO 3-uitkering met terugwerkende kracht aan te vragen. Bij de TOZO 1 en 2 kon dit wel. Het werkt zo:
Twijfelt u of u in aanmerking komt, op http://www.krijgiktozo.nl kunt u een beslisboom met vragen doorlopen. Dit geeft een indicatie of u bij de doelgroep hoort en wel of niet in aanmerking komt.
Als u de aanvraag heeft afgerond, beoordelen wij deze. Wij besluiten dan of u recht heeft op de tegemoetkoming of niet. Wij proberen u uiterlijk binnen 4 weken na aanvraag te laten weten waar u aan toe bent. Als u de tegemoetkoming krijgt toegekend, sturen wij u een e-mail met een mutatieformulier. Op dit formulier geeft u eventuele inkomsten en wijzigingen in uw situatie aan. Als wij uw ingevulde mutatieformulier ontvangen hebben, volgt de eerste betaling zo snel mogelijk.
Wij controleren uw gegevens bij de aanvraag en achteraf. Daarvoor mogen wij bij andere instanties informatie over u opvragen die relevant is voor de regeling. Blijkt achteraf dat u teveel heeft ontvangen? Dan moet u het teveel ontvangen bedrag terugbetalen. Heeft u te weinig ontvangen? Dan betalen wij u nog een bedrag na. Als u met opzet onjuiste gegevens verstrekt, moet u het bedrag terugbetalen en krijgt u een boete.
Er zijn tussenpersonen die aanbieden de TOZO voor u aan te vragen. Zo'n tussenpersoon kost u geld. We adviseren u om de aanvraag zelf te doen.
U doet een volledige aanvraag als:
Volledige aanvraag TOZO 3 (inloggen via DigiD)
U kunt alleen een verkorte aanvraag voor TOZO 3 doen als u aan de volgende 2 voorwaarden voldoet:
Verkorte aanvraag TOZO 3 (inloggen via DigiD)
Aanvragen kan tot en met 31 maart 2021.
Het is belangrijk om goed overzicht te hebben van uw inkomen. Lees wat er onder inkomen valt.
Heeft u niet eerder TOZO gekregen of is de periode tussen TOZO 2 en TOZO 3 meer dan 3 maanden, dan doorloopt u de volledige aanvraag. Zorgt u er dan voor dat u de volgende documenten digitaal klaar heeft staan voordat u het formulier gaat invullen. Tijdens de aanvraag kunt u ze uploaden:
Is dit uw 1e aanvraag voor bedrijfskapitaal? Dan levert u bovenstaande stukken die worden gevraagd voor een volledige aanvraag inkomensondersteuning aan. Heeft u al eerder bedrijfskapitaal aangevraagd en ontvangen, dan hoeft u als u een partner heeft, alleen het formulier 'ondertekening partner' (PDF, 267 kB) in te leveren.
Daarnaast levert u voor een aanvraag van bedrijfskapitaal onderstaande documenten aan, ook als u dit de vorige keer al heeft aangeleverd:
Bekijk voor meer informatie over de regeling de veelgestelde vragen over de TOZO op de website van de Rijksoverheid.
Heeft u vragen over de aanvraag TOZO? Neem dan gerust contact met ons op via (026) 49 76 952. U kunt ons op dit nummer bereiken op maandag t/m donderdag van 9:00 tot 16:00 uur en op vrijdag van 9:00 tot 12:00.
Volg ons