Identiteitskaart
Een identiteitskaart is een geldig legitimatiebewijs in Nederland en bijna alle landen in Europa. Het aanvragen en afhalen van een identiteitskaart moet u altijd zelf doen, dat geldt ook voor kinderen.
Uw nieuwe identiteitskaart heeft een extra functie. U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Na het ophalen van uw identiteitskaart bij de gemeentebalie, ontvangt u daarom binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u die inlogfunctie activeren. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl.
Aanvraag op afspraak
Voor het aanvragen van een identiteitskaart, maakt u een afspraak.
Afhalen
De identiteitskaart ligt na 1,5 week voor u klaar op de locatie waar u het heeft aangevraagd.
Voor het afhalen hoeft u geen afspraak te maken. U heeft 3 maanden de tijd om uw identiteitskaart af te halen. Daarna vernietigen wij uw identiteitskaart.
Meenemen
- Alle reisdocumenten (paspoort, identiteitskaart) die u heeft, ook als deze al verlopen zijn.
- 1 goed gelijkende kleurenpasfoto van maximaal 6 maanden oud die voldoet aan de pasfoto-eisen.
Kinderen
Kinderen moeten om te reizen een eigen reisdocument hebben. Bij een kind tot 12 jaar komt bij de aanvraag altijd 1 van de ouders mee en moet het kind zelf aanwezig zijn. Ook als het om een baby gaat. Daarnaast neemt u mee bij kinderen tot 12 jaar:
- Een toestemmingsformulier (PDF, 16 kB). Als beide ouders gezag hebben, moet het formulier ook door beide ouders worden ondertekend.
- Een geldig legitimatiebewijs of kopie legitimatiebewijs van beide ouders of degenen die het gezag hebben.
Reizen met een minderjarig kind
Gaat u naar het buitenland op reis met een minderjarig kind en zijn niet beide ouders/gezaghebbers daarbij? Lees dan meer informatie en download het formulier 'Toestemming reizen met minderjarig kind naar het buitenland'.
Kosten
U betaalt de kosten van een identiteitskaart bij de aanvraag, het liefst met pin.
Product | Prijs 2021 |
---|---|
Identiteitskaart voor volwassenen (10 jaar geldig) | € 64,00 |
Identiteitskaart voor kinderen tot 18 jaar (5 jaar geldig) | € 32,90 |
Extra kosten spoedaanvraag | € 50,90 |
Extra kosten bij vermissing | geen |
Kwijtschelding legeskosten identiteitskaart
Als u in aanmerking komt voor kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen, krijgt u ook een deel van de kosten van een nieuwe identiteitskaart vergoed. Wilt u hiervoor in aanmerking komen, vraag dan eerst een nieuwe id-kaart aan. U betaalt de kosten eerst zelf. Daarna kunt u de vergoeding aanvragen voor een deel van het bedrag.
Geldigheid
Een identiteitskaart voor volwassenen is 10 jaar geldig. Voor kinderen tot 18 jaar is een identiteitskaart 5 jaar geldig.
Spoedaanvraag
Heeft u met spoed een identiteitskaart nodig? Dan adviseren we u om eerst telefonisch contact met ons op te nemen, (026) 49 76 911. We denken graag met u mee over de snelste manier. In de meeste gevallen kunt u een spoedaanvraag doen voor 14.00 uur en op vrijdag voor 12.30 uur, de identiteitskaart ligt dan de volgende geopende werkdag na 9.30 uur klaar op de locatie waar u de aanvraag heeft gedaan. Omdat onze locaties op wisselende dagen open zijn, maakt het uit waar u de aanvraag doet.
Is een spoedaanvraag niet snel genoeg? Kijk dan naar de mogelijkheden voor een nooddocument.
Verlies of diefstal
Bent u uw identiteitskaart kwijt? Dan kunt bij ons een nieuwe identiteitskaart aanvragen.
U kunt vooraf de vermissing van uw identiteitskaart doorgeven. Zodra u de vermissing heeft doorgegeven, is uw identiteitskaart niet meer geldig. U moet een nieuw document aanvragen, ook als u uw identiteitskaart terugvindt. Vindt u een identiteitskaart terug die u als vermist had opgegeven, lever hem dan bij ons in.
Of, u vult aan de balie een vermissingsformulier in, bij het aanvragen van een nieuwe identiteitskaart. U hoeft geen aangifte van vermissing of diefstal te doen bij de politie.
Bent u in het buitenland en is uw identiteitskaart vermist of gestolen? Doe dan aangifte bij de plaatselijke politie en meld u bij de Nederlandse ambassade.
Volg ons