Identiteitskaart

Een identiteitskaart is een geldig legitimatiebewijs in Nederland en bijna alle landen in Europa. Het aanvragen en afhalen van een identiteitskaart moet u altijd zelf doen, dat geldt ook voor kinderen.

Uw nieuwe identiteitskaart heeft een extra functie. U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Na het ophalen van uw identiteitskaart bij de gemeentebalie, ontvangt u daarom binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u die inlogfunctie activeren. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl.

Aanvraag op afspraak

Voor het aanvragen van een identiteitskaart, maakt u een afspraak.

Maak een afspraak

Afhalen

De identiteitskaart ligt na 5 werkdagen voor u klaar op de locatie waar u het heeft aangevraagd. Voor het afhalen hoeft u geen afspraak te maken. U heeft 3 maanden de tijd om uw identiteitskaart af te halen. Daarna vernietigen wij uw identiteitskaart.

Meenemen

  • Alle reisdocumenten (paspoort, identiteitskaart) die u heeft, ook als deze al verlopen zijn.
  • 1 goed gelijkende kleurenpasfoto van maximaal 6 maanden oud die voldoet aan de pasfoto-eisen.

Kinderen

Kinderen moeten om te reizen een eigen reisdocument hebben.  Bij een kind tot 12 jaar komt bij de aanvraag altijd 1 van de ouders mee en moet het kind zelf aanwezig zijn. Ook als het om een baby gaat. Als beide ouders gezag hebben, moeten ook beide ouders toestemming geven:

Geef online toestemming

Reizen met een minderjarig kind

Gaat u naar het buitenland op reis met een minderjarig kind en zijn niet beide ouders/gezaghebbers daarbij? Lees dan meer informatie en download het formulier 'Toestemming reizen met minderjarig kind naar het buitenland'.

Kosten

U betaalt de kosten van een identiteitskaart bij de aanvraag, het liefst met pin.

Kosten identiteitskaart

Product Prijs 2022
Identiteitskaart voor volwassenen (10 jaar geldig) € 68,50
Identiteitskaart voor kinderen tot 18 jaar (5 jaar geldig)    € 36,95
Extra kosten spoedaanvraag € 51,60
Extra kosten bij vermissing geen


Kwijtschelding legeskosten identiteitskaart

Als u in aanmerking komt voor kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen, krijgt u ook een deel van de kosten van een nieuwe identiteitskaart vergoed. Wilt u hiervoor in aanmerking komen, vraag dan eerst een nieuwe id-kaart aan. U betaalt de kosten eerst zelf. Daarna kunt u de vergoeding aanvragen voor een deel van het bedrag.

Geldigheid

Een identiteitskaart voor volwassenen is 10 jaar geldig. Voor kinderen tot 18 jaar is een identiteitskaart 5 jaar geldig.  

Spoedaanvraag

Heeft u met spoed een identiteitskaart nodig? Dan adviseren we u om eerst telefonisch contact met ons op te nemen. We denken graag met u mee over de snelste manier. Kunt u een spoedaanvraag doen voor 14.00 uur en op vrijdag voor 12.30 uur, dan ligt de identiteitskaart de eerstvolgende werkdag klaar vanaf 10.00 uur. Spoedaanvragen kunnen alleen in Velp.

Is een spoedaanvraag niet snel genoeg? Kijk dan naar de mogelijkheden voor een nooddocument.

Verlies of diefstal

Bent u uw identiteitskaart kwijt? Dan kunt bij ons een nieuwe identiteitskaart aanvragen. U kunt vooraf de vermissing van uw identiteitskaart doorgeven. Zodra u de vermissing heeft doorgegeven, is uw identiteitskaart niet meer geldig. U moet een nieuw document aanvragen, ook als u uw identiteitskaart terugvindt. Vindt u een identiteitskaart terug die u als vermist had opgegeven, lever hem dan bij ons in. 

Doorgeven vermissing

Of, u vult aan de balie een vermissingsformulier in, bij het aanvragen van een nieuwe identiteitskaart. U hoeft geen aangifte van vermissing of diefstal te doen bij de politie.

Maak een afspraak

Bent u in het buitenland en is uw identiteitskaart vermist of gestolen? Doe dan aangifte bij de plaatselijke politie en meld u bij de Nederlandse ambassade.