Achterstand betalen zorgverzekering
Misschien lukt het u niet om uw zorgverzekering te betalen. Als u dit 6 maanden niet doet, komt u op een CAK-wanbetalerslijst te staan. Dit betekent dat u een hogere premie (boetepremie) moet betalen en u geen zorgtoeslag meer krijgt. U kunt hiervoor een betalingsregeling treffen. Dit kunt u zelf doen, of met hulp van bijvoorbeeld Humanitas. Om te zorgen dat u weer recht heeft op zorgtoeslag, is het belangrijk dat u uw boetepremie terugdraait. Hoe uw dit doet ziet u in de video of leest u in het stappenplan.
Bekijk de video voor meer uitleg
Stappenplan: hulp bij het betalen van de achterstand op je zorgpremie
- Stap 1: Bereken hoeveel u per maand kunt betalen om uw achterstand in te lopen. Dit kan bijvoorbeeld op de website van Nibud. U kunt beter een lager bedrag afspreken, zodat u de regeling kunt nakomen, dan te veel afspreken. €20,- kan bijvoorbeeld al genoeg zijn, als dat is wat er in uw budget past.
- Stap 2: Neem contact op met de deurwaarder. Vraag of ze met uw voorstel akkoord kunnen gaan. Als uhet spannend vindt om te bellen, kunt u de meeste deurwaarders ook mailen. Op post die u ontvangt, vindt u vaak ook een mailadres. Het is slim om te vragen of ze de eerste maandpremie die u nog moet gaan betalen, mee willen nemen in de regeling. U moet de zorgverzekering namelijk vooruitbetalen. Als de eerste premie in de regeling wordt opgenomen, geeft dit iets meer ruimte in de eerste maand om te wennen aan de nieuwe situatie.
- Stap 3: Vraag om een bevestiging. Als de deurwaarder akkoord gaat, vraag dan om een bevestiging van de regeling per brief of mail. Betaal deze op tijd, zoals jullie hebben afgesproken.
- Stap 4: Laat uw zorgverzekering weten dat u een betalingsregeling heeft getroffen. Neem contact op met uw zorgverzekering en laat weten dat u een betalingsregeling heeft getroffen en dat u graag wil dat ze u afmelden bij het CAK. Niet alle zorgverzekeraars en deurwaarders melden u uit zichzelf af. De zorgverzekeraar belt dan de deurwaarder om te vragen of u inderdaad de regeling heeft betaald. Als dit zo is, stoppen ze de duurdere premie en betaald u weer de normale premie. Vraag ook hoe en wanneer u die moet betalen. Schrijven ze het bijvoorbeeld automatisch af van uw bankrekening of krijgt u een iDeal-link per mail en moet u het bedrag zelf overmaken. Als dit is gebeurd krijgt u de maand erop ook weer uw zorgtoeslag.
- Stap 5: Betaal elke maand netjes uw premie en de regeling. Doet u dat niet? Dan kunnen ze de aanmelding gelijk weer inzetten en moet u weer de duurdere premie betalen.
Hulp nodig
Vindt u het lastig en wil u hier graag hulp in? Begrijpelijk! Neem dan contact met ons op. U kunt een mailtje sturen naar geldzakenjongeren@rheden.nl. Dan nemen we zo snel mogelijk contact met u op.