Achterstand betalen zorgverzekering

Misschien lukt het u niet om uw zorgverzekering te betalen. Als u dit 6 maanden niet doet, komt u op een CAK-wanbetalerslijst te staan. Dit betekent dat u een hogere premie (boetepremie) moet betalen en u geen zorgtoeslag meer krijgt. U kunt hiervoor een betalingsregeling treffen. Dit kunt u zelf doen, of met hulp van bijvoorbeeld Humanitas. Om te zorgen dat u weer recht heeft op zorgtoeslag, is het belangrijk dat u uw boetepremie terugdraait. Hoe uw dit doet ziet u in de video of leest u in het stappenplan.

Bekijk de video voor meer uitleg

Stappenplan: hulp bij het betalen van de achterstand op je zorgpremie

  1. Stap 1: Bereken hoeveel u per maand kunt betalen om uw achterstand in te lopen. Dit kan bijvoorbeeld op de website van Nibud.  U kunt beter een lager bedrag afspreken, zodat u de regeling kunt nakomen, dan te veel afspreken. €20,- kan bijvoorbeeld al genoeg zijn, als dat is wat er in uw budget past.
  2. Stap 2: Neem contact op met de deurwaarder. Vraag of ze met uw voorstel akkoord kunnen gaan. Als uhet spannend vindt om te bellen, kunt u de meeste deurwaarders ook mailen. Op post die u ontvangt, vindt u vaak ook een mailadres. Het is slim om te vragen of ze de eerste maandpremie die u nog moet gaan betalen, mee willen nemen in de regeling. U moet de zorgverzekering namelijk vooruitbetalen. Als de eerste premie in de regeling wordt opgenomen, geeft dit iets meer ruimte in de eerste maand om te wennen aan de nieuwe situatie.
  3. Stap 3: Vraag om een bevestiging. Als de deurwaarder akkoord gaat, vraag dan om een bevestiging van de regeling per brief of mail. Betaal deze op tijd, zoals jullie hebben afgesproken.
  4. Stap 4: Laat uw zorgverzekering weten dat u een betalingsregeling heeft getroffen. Neem contact op met uw zorgverzekering en laat weten dat u een betalingsregeling heeft getroffen en dat u graag wil dat ze u afmelden bij het CAK. Niet alle zorgverzekeraars en deurwaarders melden u uit zichzelf af. De zorgverzekeraar belt dan de deurwaarder om te vragen of u inderdaad de regeling heeft betaald. Als dit zo is, stoppen ze de duurdere premie en betaald u weer de normale premie. Vraag ook hoe en wanneer u die moet betalen. Schrijven ze het bijvoorbeeld automatisch af van uw bankrekening of krijgt u  een iDeal-link per mail en moet u het bedrag zelf overmaken. Als dit is gebeurd krijgt u de maand erop ook weer uw zorgtoeslag.
  5. Stap 5: Betaal elke maand netjes uw premie en de regeling. Doet u dat niet? Dan kunnen ze de aanmelding gelijk weer inzetten en moet u weer de duurdere premie betalen.

Hulp nodig

Vindt u het lastig en wil u hier graag hulp in? Begrijpelijk! Neem dan contact met ons op. U kunt een mailtje sturen naar geldzakenjongeren@rheden.nl. Dan nemen we zo snel mogelijk contact met u op. Of neem contact op met de formulierenhulp.