Digitaal Opkopers Loket (DOL)

Als ondernemer wilt u erop kunnen vertrouwen dat de tweedehands spullen die u inkoopt niet zijn gestolen. Daarom bent u onder andere verplicht een opkopersregister bij te houden en u aan te melden bij de gemeente als handelaar. Dit kan online via het Digitaal Opkopers Loket.

Hoe meld ik mij aan bij het Digitaal Opkopers Loket?

Via de website kunt u zich aanmelden en een account aanmaken. Dit doet u door uw gegevens in te vullen in het formulier. Naast aanmelding bij de gemeente bent u als handelaar ook verplicht een registratie van uw aan- en verkopen te maken. De manier waarop u dat doet is vrij, maar nu kunt u ook gebruikmaken van het DOL. In dit register kunt u iedere aankoop registreren. Het voordeel is dat u maar één account hoeft aan te maken en dat u direct voldoet aan de wettelijke eisen.

Aanmelden Digitaal Opkopers Loket (DOL)

Wat is het Digitaal Opkopers Loket?

Als u handelt in tweedehands goederen dan bent u verplicht om u bij de gemeente te aan te melden als handelaar. Bijvoorbeeld als u handelt in tweedehands auto’s of mobiele telefoons of laptops of sieraden aankoopt. Dat gaat via het Digitaal Opkopers Loket. Dit loket maakt melden gemakkelijk, is betrouwbaar en veilig.

Via het Digitaal Opkopers Loket kunt u zich eenvoudig aanmelden als handelaar. U maakt een account aan en vult uw gegevens in. Hiervan ontvangen de gemeente en politie een melding. Het Digitaal Opkopers Loket voldoet aan de wetgeving van De Wet bescherming persoonsgegevens. Uw gegevens worden door de gemeente bewaard en zijn alleen toegankelijk voor functionarissen van de betreffende gemeente en eventueel de politie.