Bezwaar maken tegen de WOZ-waarde

We doen er alles aan om de WOZ-waarde zo nauwkeurig mogelijk te bepalen. Heeft u vragen of bent u het niet eens met de WOZ-waarde? Neemt u dan eerst contact met ons op. We kunnen uw vragen beantwoorden en u adviseren. Contact opnemen kan door een terugbelverzoek achter te laten via de Digitale Belastingenbalie (DigiD nodig). We bellen u dan binnen 5 werkdagen terug.

Niet eens met de WOZ-waarde

Bent u het niet eens met de WOZ-waarde, dan kunt u

Online bezwaar maken (DigiD nodig)

Taxatieverslag

U kunt als eigenaar of gebruiker van een woning het taxatieverslag opvragen via de Digitale Belastingenbalie (DigiD nodig). Wilt u het taxatieverslag inzien van een niet-woning zoals een winkel of een bedrijfspand? Stel uw vraag via de Digitale Belastingenbalie (RSIN nodig). We sturen het taxatieverslag dan per post naar u toe.

Voorwaarden

U kunt tot 6 weken na dagtekening van het aanslagbiljet bezwaar bij ons indienen. We streven ernaar het bezwaarschrift zo spoedig mogelijk af te handelen. We zijn in ieder geval verplicht om voor het eind van het jaar een uitspraak te doen.

Aanslag wel of niet betalen?

Ook als u het niet eens bent met de aanslag en daartegen bezwaar heeft aangetekend, moet u de aanslag betalen. Als na behandeling van het bezwaarschrift blijkt dat uw bezwaar gegrond is, krijgt u het te veel betaalde bedrag terug.

Wilt u uitstel van betaling, dan moet u dit in uw bezwaar duidelijk vermelden. Als wij uw bezwaar afwijzen en de vervaldatum van de aanslag is inmiddels verstreken, dan betaalt u naast de aanslag ook rente. De vervaldatum staat duidelijk op de aanslag vermeld.

Bezwaarafhandeling WOZ door ‘no cure no pay’ bureaus

Vanaf 1 januari 2024 krijgen inwoners of bedrijven die bezwaar maken tegen WOZ- en bpm-besluiten vergoedingen direct uitbetaald. De vergoedingen voor proceskosten en immateriële schade bij deze bezwaren gaan omlaag.

Bezwaar indienen kunt u prima zelf doen, simpel en online. Er zijn bureaus die aanbieden om dit voor u te doen. Ze geven aan dat u ze kosteloos kunt inschakelen. Hun inzet is echter niet gratis, vaak moeten wij hen betalen voor de proceskosten. Dit kan per keer oplopen tot ruim € 250,00. Deze kosten worden betaald van gemeenschapsgeld, en raken dus ook uw portemonnee. Kijk voor meer informatie dit filmpje.

In beroep

Bent u het niet eens met de beslissing over uw bezwaar, dan kunt u hiertegen in beroep bij de rechtbank. In de uitspraak op uw bezwaar leest u hoe u dit kunt doen.