Rhedense schoolkinderen herdenken oorlogsslachtoffers op 16 april

Om 10.00 uur is de bijeenkomst op Begraafplaats en Gedenkpark Heiderust in Rheden.

Op dinsdag 16 april is het 79 jaar geleden dat de gemeente Rheden werd bevrijd. Om de oorlogsslachtoffers te herdenken en de bevrijding te vieren, is er op dinsdag 16 april om 10.00 uur een bijeenkomst op Begraafplaats en Gedenkpark Heiderust aan de Lentsesteeg 21 in Rheden.

Leerlingen van verschillende basisscholen, veteranen, het Rhedens Senioren Orkest, het college van B&W en iedereen die dat wil, herdenken en eren alle tijdens de Tweede Wereldoorlog omgekomen oorlogsslachtoffers, militairen en verzetsmensen.

Vrijheid vertelt: opmaat naar 80 jaar vrijheid

Een aantal kinderen draagt een gedicht voor, adjudant Lion van der Most spreekt namens de veteranen en ook burgemeester Carol van Eert houdt een toespraak. Het thema dit jaar is: Vrijheid vertelt: opmaat naar 80 jaar vrijheid. Daarna worden er kransen gelegd bij de oorlogsmonumenten en volgt er een defilé langs de monumenten. Voor en na de plechtigheid speelt het Rhedens Senioren Orkest. Na de herdenking is er een informeel samenzijn, waarbij kinderen en veteranen elkaar kunnen ontmoeten. Er is koffie en limonade.

Iedereen is van harte welkom

Oorlogsslachtoffers mogen niet worden vergeten. Dankzij militairen en verzetsmensen leven wij in vrijheid. Velen van hen hebben hiervoor hun leven gegeven. Anderen hebben vreselijke herinneringen aan de oorlog overgehouden. Iedereen is van harte welkom op 16 april op begraafplaats en gedenkpark Heiderust om hier samen bij stil te staan.