Onderzoeksrapporten

Onderstaand vindt u de rapporten die de Rekenkamercommissie heeft uitgevoerd sinds 2011.
 

Armoede en Minimabeleid (2017)

Per 1 januari 2015 zijn diverse wijzigingen in de Participatiewet (voorheen Wet werk en bijstand) van kracht. Deze wetswijzigingen hebben consequenties voor de uitvoering van het minimabeleid. De belangrijkste wijzigingen zijn onder andere het vervallen van de mogelijkheid tot het verstrekken van categoriale bijzondere bijstand en de invoering van de individuele inkomenstoeslag die de bestaande langdurigheidstoeslag heeft vervangen.

De gemeente Rheden stelde omwille van deze wijzigingen een nieuwe kadernota Minimabeleid 2015-2018 op. In de kadernota brengt de gemeente Rheden het minimabeleid meer in lijn met de decentralisaties in het sociaal domein door sterker in te zetten op participatie en de eigen kracht van inwoners, conform het Rhedens model.
Het minimabeleid voorziet in inkomensondersteuning daar waar dat nodig is en beoogt
-samen met de maatschappelijke partners- te activeren tot (meer) sociale, sportieve en culturele activiteiten om armoede en sociaal isolement onder minima te voorkomen.

Op het moment dat de kadernota drie jaar van kracht was heeft de Rekenkamercommissie onderzoek gedaan naar de effecten en efficiëntie van het nieuwe minimabeleid.
De centrale vraag daarbij was: in hoeverre is het minimabeleid van de gemeente Rheden effectief en efficiënt?

Het onderzoeksrapport is in december 2017 aan de raad voorgelegd

Download het rapport Evaluatie Armoede en Minimabeleid gemeente Rheden (PDF)

 

Ruimte voor initiatieven (2017)
 

In het bestuursakkoord 2014-2018 ‘Samen in Rheden’ staat beschreven dat de gemeente transparant en meedenkend wil zijn en open staat voor ideeën, initiatieven en wensen van inwoners en bedrijven. Daarvoor moeten inwoners en bedrijven binnen bestaande wet- en regelgeving zoveel mogelijk ruimte krijgen. Deze ambities sluiten aan bij de ontwikkeling waarin de overheid minder stuurt en organiseert en het initiatief meer overlaat aan individuele of groepen van inwoners en bedrijven. De overheid is dan alleen nog een partij die aansluit bij een initiatief, als één van de deelnemers of sponsors.

De Rekenkamercommissie heeft onderzoek gedaan naar de mate waarin de randvoorwaarden zijn ingevuld om daadwerkelijk ruimte te geven aan initiatieven van inwoners en bedrijven. Kortom: waarin de gemeente minder zelf doet.

De centrale vraag daarbij was: Maakt de gemeente Rheden gebruik van de mogelijkheden binnen wet- en regelgeving om ruimte te bieden aan de initiatieven van inwoners en bedrijven? Het onderzoek was gericht op zowel het sociale domein (zorg, welzijn) als het fysieke domein (ruimtelijke ordening, bouwen en wonen).

Daarbij is onderzoek gedaan binnen de gemeentelijke organisatie. Wat zijn de ambities en hoe geven zowel collegeleden als ambtelijk medewerkers hier in de praktijk invulling aan? Hoeveel ruimte geven zij aan initiatieven vanuit de samenleving?
Daarnaast is onderzocht of inwoners en bedrijven ook ervaren dat zij (genoeg) ruimte krijgen om zelf initiatieven te ontplooien.
Tot slot heeft het onderzoeksbureau gesproken met de gemeenteraad, omdat hij ook onderdeel uitmaakt van de ontwikkeling waarin de verhoudingen tussen de overheid en de gemeenschap veranderen.

Het onderzoeksrapport is in juni 2017 aan de raad voorgelegd.

Download het rapport Ruimte voor initiatieven (PDF)

 

Effectiviteit eigen aanbevelingen (2016)

De Rekeningcommissie heeft tussen 2011 en 2014 vijf onderzoeken laten uitvoeren naar uiteenlopende onderwerpen, te weten burgerparticipatie, verbonden partijen, archief- en dossiervorming en afvalbeleid. Al deze onderzoeken bevatten naast conclusies ook aanbevelingen voor de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders.

De Rekenkamercommissie wilde weten wat de ‘doorwerking’ van de aanbevelingen van deze onderzoeken is geweest en heeft daartoe in 2015 een onderzoek gedaan. Het onderzoek bestond uit dossierstudie en interviews. Daarbij is aan de hand van een normenkader gekeken naar de totstandkoming en uitvoering van elk onderzoek, naar de aanbevelingen zelf, naar de behandeling van het onderzoek in het college en in de gemeenteraad en naar de effecten van het onderzoek in de tijd.
De centrale vraagstelling voor het onderzoek luidde: Hoe effectief zijn de onderzoeken en de aanbevelingen van de Rekenkamercommissie in de periode 2011-2014 geweest, en welke leerpunten zijn hieruit te trekken voor Rekenkamercommissie, ambtelijk apparaat, bestuur en raad?

Het onderzoeksrapport is in januari 2016 aan de raad voorgelegd

Download het rapport onderzoek effectiviteit eigen aanbevelingen (PDF)

 

Subsidiebeleid in de gemeente Rheden (2015)

De Rekenkamercommissie van Rheden heeft een onderzoek uitgevoerd naar het subsidiebeleid in de gemeente Rheden.

Het doel van het onderzoek was om inzicht te krijgen in de mate waarin subsidies bijdragen aan de maatschappelijke doelstellingen, maar ook hoe transparant dit is voor de gemeenteraad.

De centrale vraagstelling voor het onderzoek luidde: In hoeverre is het subsidiebeleid in de gemeente Rheden doeltreffend? Daarvoor zijn een aantal onderzoeksthema’s onderscheiden, te weten:

  1. subsidies;
  2. beleid, subsidiemethodiek en verordening;
  3. doeltreffendheid;
  4. rol gemeenteraad;
  5. beleving gesubsidieerden.

Het onderzoeksrapport is in september 2015 aan de raad voorgelegd

Download het rapport Subsidies Rheden

 

Afvalbeleid in de gemeente Rheden (2014)

De Rekenkamercommissie heeft onderzoek uitgevoerd naar het Afvalbeleid in de gemeente Rheden. Daarmee wilde de Rekenkamercommissie inzicht krijgen in de manier waarop het afvalbeleid in de gemeente is vormgegeven, welke doelen zij heeft en hoe de gemeente daarop stuurt en over de periode 2010-2013 heeft gepresenteerd.
In het onderzoek stond de volgende vraag centraal: Welk afvalbeleid voert de gemeente Rheden, zijn de beleidsdoelen hierbij SMART geformuleerd en in hoeverre bereikt de gemeente haar doelen op dit terrein?

Om deze vraag te kunnen beantwoorden heeft de Rekenkamercommissie allereerst het algemeen beleidskader geanalyseerd en vervolgens de sturing, informatievoorziening en doelbereiking. De Rekenkamercommissie heeft daarin de resultaten van de Milieusamenwerking Regio Arnhem betrokken.
Het onderzoeksrapport is in april 2014 aan de raad voorgelegd.

Download het Rapport Afvalbeleid (PDF, 955 kB)

 

Verbonden partijen (2013)

De Rekenkamercommissie van Rheden heeft onderzoek gedaan naar verbonden partijen waarin de gemeente participeert. De Rekenkamercommissie wilde aandacht schenken aan de invloed van de gemeente en de gemeenteraad op verbonden partijen. Gemeenten gaan in toenemende mate samenwerken via dienstverleningsovereenkomsten en verbonden partijen. Voor de Rekenkamercommissie stond de vraag centraal in hoeverre gestuurd wordt op naleving van de vooraf gestelde doelen en welke risico’s samenhangen met de deelneming in verbonden partijen.
De centrale vraagstelling voor het onderzoek luidde: Wat is de aard en omvang van deelneming in verbonden partijen in Rheden, hoe stuurt de gemeente op doelbereik en welke risico’s loopt de gemeenten worden deze adequaat beheerst

Download het Rapport Deelneming in verbonden partijen (PDF, 1MB)
 

Archief- en dossiervorming (2013)

In december 2013 heeft de Rekenkamercommissie haar onderzoek afgerond naar archief- en dossiervorming in de gemeente Rheden. De centrale vraag die daarbij was gesteld luidde als volgt: Is de uitvoering van het beleid naar archief- en dossiervorming binnen de gemeente Rheden rechtmatig, doelmatig en doeltreffend?

Dit advies is in januari 2014 aan de gemeenteraad voorgelegd.

Download het Rapport Archief- en dossiervorming (PDF, 663 kB)

 

Re-integratie in Rheden (2012)

Het tweede onderzoek had betrekking op de doelmatigheid en doeltreffendheid van het re-integratiebeleid in de gemeente Rheden. Hiervoor zijn drie onderzoeksvragen opgesteld:
Hoe doelmatig en doeltreffend is het re-integratiebeleid van de gemeente Rheden (staat de inzet van instrumenten in verhouding tot de resultaten)?

  1. Resulteert het re-integratiebeleid van de gemeente Rheden in de beoogde effecten?
  2. In hoeverre dragen de instrumenten die de gemeente Rheden inzet in het kader van het re-integratiebeleid daadwerkelijk bij aan de stimulering van arbeidsparticipatie en vermindering van uitkeringsafhankelijkheid van burgers?

De Rekenkamercommissie beveelt de gemeenteraad in het onderzoeksrapport het volgende aan:

  1. Stel als raad kaders op die aangeven wat de gemeentelijke invulling van het Re-integratiebeleid is;
  2. Laat tussentijdse veranderingen in beleid, instrumentarium en het doelgroepenbeleid terug komen in de informatievoorziening;
  3. Zorg voor een goede informatievoorziening binnen de organisatie;
  4. Breng ook andere resultaten dan uistroom in beeld;
  5. De Rekenkamercommissie adviseert de raad om zich uit te spreken over het al dan niet inhuren van externe partijen vanuit het werkdeel;
  6. Vraag als raad het college om voor de komende jaren een aanpak voor Re-integratie te ontwikkelen die aansluit bij de veranderende situatie.


Download het Rapport Re-integratie in Rheden (PDF, 388 kB)

 

Burgerparticipatie in Rheden (2011)

Burgerparticipatie was het eerste onderzoek dat door de Rekenkamercommissie werd ingesteld in haar nieuwe samenstelling. De keuze voor dit onderwerp is tot stand gekomen op basis van gesprekken die de Rekenkamercommissie kort na haar aantreden heeft gevoerd met de leden van het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad.

De centrale vraagstelling voor het onderzoek luidde: Hoe is het beleid van burgerparticipatie vormgegeven en hoe wordt dit in de praktijk uitgevoerd?

De Rekenkamercommissie beveelt de gemeenteraad in het onderzoeksrapport het volgende aan:

1. het college van burgemeester en wethouders te verzoeken een voorstel te doen ter vervanging van het beleidskader uit 2003 en daarbij het volgende in acht te nemen:

  • Burgerparticipatie mogelijk te maken door naast de gebruikelijke consultatieve en adviserende ook vooral de delegerende samenwerkende en faciliterende stijl te gebruiken;
  • Daarbij te variëren in onderwerp- en werkvormkeuze naar gelang wat past bij de specifieke doelgroep;
  • Structureel te evalueren en de evaluatierapporten te agenderen voor behandeling in de gemeenteraad;
  • Per beleidsveld de mogelijkheden in kaart te brengen dat burgers zelf het initiatief nemen en daarbij te zorgen voor een adequate ondersteuningsstructuur;

2. vooruitlopend hierop de mogelijkheid te scheppen dat inwoners en groepen van inwoners burgerinitiatieven kunnen indienen bij de gemeenteraad en die financieel tot een bepaald maximum te honoreren wanneer deze passen binnen vooraf te stellen criteria.

Download het Rapport Burgerparticipatie (PDF, 2MB)