Publieksagenda raadsvergadering 24 november

Tijdens de raadsvergadering debatteert de gemeenteraad over onderwerpen die eerder die maand op de informatieavond zijn besproken. Aan het eind van het debat neemt de gemeenteraad een besluit over het onderwerp. Op de agenda staan hamerstukken en bespreekstukken. Een bespreekstuk is een voorstel waarover in de raadsvergadering gediscussieerd wordt. Over hamerstukken wordt niet meer gediscussieerd. Een voorstel wordt een hamerstuk wanneer de raad dit tijdens de informatieavond unaniem beslist. U kunt de toelichting op deze hamerstukken inzien in de publieksagenda van de informatieavond van 12 april. Tijdens de raadsvergadering is er geen spreekrecht voor het publiek. Wilt u de raadsfracties toe te spreken, dan kunt u dit doen tijdens de oriëntatie- en informatieavonden. Meer informatie vindt u hierover op www.rheden.nl/bis.

1. Opening en vaststelling van de agenda

2. Vaste agendapunten:
a) Vaststellen van besluiten n.a.v. lijsten van stukken ter kennisneming
b) Vaststellen van besluiten n.a.v. aan de raad gerichte brieven
c) Vaststellen van de notulen vorige  raadsvergadering
d) Lijst van toezeggingen

HAMERSTUKKEN

3. Naamgeving ‘Schoonoordpad’ aan nieuw te realiseren fietspad in de Havikerwaard

4. Zienswijze 1e begrotingswijziging 2015 en 1e begrotingswijziging 2016 ODRA

5. Herbenoemingsprocedure burgemeester P.M. van Wingerden-Boers

BESPREEKSTUKKEN

6. Uitgangspunten voor opvang van vluchtelingen
Met dit voorstel geeft het college gevolg aan de motie die op 22 september 2015 raadsbreed werd aangenomen om te onderzoeken hoe Rheden extra kan bijdragen aan de landelijke problemen met het huisvesten van vluchtelingen. Met het voorstel wordt beoogd om duidelijke uitgangspunten vast te leggen. Met het vaststellen van de uitgangspunten is er nog geen sprake van een concrete locatie. In de vervolgfase kan dan onderzocht worden of, en zo ja welke locaties geschikt zijn. Voorstel is in ieder geval om géén opvanglocatie te vestigen in de nabijheid van het huidige AZC in Velp en de voorzieningen voor arbeidsmigranten aan de Oversteeg in De Steeg en aan de President Kennedylaan in Velp.

7. Huisvestingsverordening Rheden 2016
Voorgesteld wordt om een huisvestingsverordening vast te stellen die voldoet aan de nieuwe Huisvestingswet die per 1 januari 2015 in werking is getreden en die de huidige regionale Huisvestingsverordening vervangt. Deze laatste verordening is geldig tot 1 januari 2016 en houdt dan van rechtswege op te bestaan als gevolg van de beëindiging van de Stadsregio per 1 juli 2015.
De voorgestelde verordening is intergemeentelijk afgestemd waarbij ook de woningcorporaties hebben deelgenomen in een Werkgroep Huisvestingsverordening. Daardoor is deze verordening in de hele regio uniform in beleid en uitvoering en wordt de huidige situatie gecontinueerd.

8. Bestuursrapportage 2015
De bestuursrapportage is een document dat jaarlijks wordt uitgebracht in de planning en control cyclus. Hiermee wordt de gemeenteraad tussentijds geïnformeerd over de stand van zaken van de uitvoering van de programmabegroting. Het is daarom een afwijkingenrapportage. Op basis van de bestuursrapportage wordt de raad gevraagd om de begroting te wijzigen, waarmee uitvoering worden gegeven aan het budgetrecht van de raad.

9. Afsluiten elektronische weg (e-mail en fax) voor Wob-verzoeken
Er komen met regelmaat Wob verzoeken die niet gericht lijken op de gevraagde informatie, maar op het innen van de dwangsom (financieel gewin) bij een niet tijdig besluit van de gemeente. Met het afsluiten van het indienen van Wob-verzoeken via fax en email wordt bereikt dat de indiener van een Wob verzoek een brief per post moet sturen om de gevraagde informatie te krijgen.

10. Procesvoorstel Beleidsplan Grondstoffenbeheer
Dit voorstel wordt gedaan om te komen tot een proces voor vaststelling van het grondstoffen beleidsplan. Hierin wordt een keuze gemaakt voor het na te streven ambitieniveau van afvalscheiding. De vraag is welk percentage nuttige toepassing in 2020 moet zijn gerealiseerd: 65 of 75 procent. Met nuttige terugwinning wordt onder andere bedoeld recycling, hergebruik en terugwinning. In het eerste geval verandert er niets aan het inzamelsysteem, maar wordt de landelijke norm van 75 procent nuttige toepassing niet gehaald. In het tweede geval voldoet het ambitieniveau wel aan de landelijke norm, maar moet het inzamelingssysteem gewijzigd worden en leidt deze keuze tot extra inspanningen van zowel gemeente en inwoners. In het voorgesteld proces worden inwoners actief betrokken bij de keuze van het ambitieniveau en de wijze waarop (een wijziging) in de inzameling wordt vormgegeven.

11. Gelegenheid tot stellen van vragen aan het college van burgemeester en wethouders