Vervoer met Avan of Valys

Wanneer gebruik maken van het Openbaar Vervoer, de Plusbus of HalteTaxiReisss niet mogelijk is, komt u misschien in aanmerking voor een kortingspas van Avan met een zogenaamde Wmo-indicatie. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Sociaal Meldpunt van de gemeente Rheden.

Hoe werkt Avan?

U boekt een rit via Avan, wordt thuis opgehaald en u rekent de rit in de taxi af. Er is een marge van 30 minuten rond het afgesproken tijdstip. Dit betekent dat de taxi tussen 15 minuten voor en 15 minuten na het afgesproken tijdstip komt om u op te halen. Voor ritten tot 500 meter kunt u geen rit boeken met Avan. U kunt zelf algemeen gebruikelijke hulpmiddelen aanschaffen zoals een wandelstok of rollator waarmee u de kortere afstanden kunt afleggen.Een rit duurt meestal langer dan met een gewone taxi omdat ook andere passagiers meereizen.

Heeft u een rollator, rolstoel of scootmobiel? Deze kan gewoon mee. Voorwaarde voor een rit met een scootmobiel is, dat de afstand van de enkele rit meer dan 4 kilometer moet bedragen. Ook mag uw blindengeleide- of hulphond mee. Om gebruik te maken van de Avan moet u wel zelfstandig of onder begeleiding kunnen reizen. De mogelijkheden voor begeleid reizen bespreekt u met een consulent van het Sociaal Meldpunt.

Kosten reizen met Avan

Voor een rit met Avan betaalt u een vast bedrag plus een bedrag voor het aantal kilometers dat u reist. Deze bedragen kunt u vinden op de website van Avan. Heeft u een Wmo-indicatie met medische begeleiding, dan reist uw begeleider gratis mee. Wanneer u een indicatie hebt voor medische begeleiding, mag u niet zonder begeleider reizen.

Valys vervoer

U mag maximaal 25 kilometer reizen met Avan. Voor ritten meer dan 25 kilometer kunt u reizen met het bovenregionaal vervoer van Valys. Meer informatie over Valys kunt u vinden op de website van Valys