NL-Alert testbericht op maandag 2 juni om 12.00 uur
Op maandag 2 juni om 12.00 uur ontvangt u mogelijk een testbericht van NL-Alert op uw mobiele telefoon. Dit is een landelijke test van het waarschuwingsmiddel van de overheid. U ontvangt het bericht niet alleen via uw telefoon, maar ook via digitale borden in bijvoorbeeld het openbaar vervoer. Zo weet u zeker dat u bij een echte noodsituatie ook op tijd gewaarschuwd wordt.
Op maandag 2 juni om 12.00 uur ontvangt u mogelijk een testbericht van NL-Alert op uw mobiele telefoon. Dit is een landelijke test van het waarschuwingsmiddel van de overheid. U ontvangt het bericht niet alleen via uw telefoon, maar ook via digitale borden in bijvoorbeeld het openbaar vervoer. Zo weet u zeker dat u bij een echte noodsituatie ook op tijd gewaarschuwd wordt.
Wat is NL-Alert?
NL-Alert is het officiële waarschuwingsmiddel van de overheid. Bij noodsituaties in uw omgeving, zoals een grote brand of extreem weer, ontvangt u via uw telefoon een bericht met informatie over wat er aan de hand is en wat u moet doen om uzelf en anderen in veiligheid te brengen.
Hoe herkent u het testbericht?
In het testbericht staat duidelijk dat het om een test gaat. De tekst ziet er bijvoorbeeld zo uit:
NL-Alert 3-06-2025 12:00: TESTBERICHT.
De overheid waarschuwt u bij noodsituaties via NL-Alert. U leest dan wat u moet doen en waar u meer informatie kunt vinden.
TEST MESSAGE Netherlands Government Public Warning System. No action required.
Wat moet u doen als u het testbericht ontvangt?
U hoeft niets te doen. Het is alleen een test. Het is wel verstandig om na te gaan of mensen in uw omgeving het bericht ook hebben ontvangen. Zo controleert u samen of iedereen goed bereikbaar is bij een noodsituatie.
Waarom ontvangt u soms meerdere testberichten?
Het kan voorkomen dat u het testbericht meerdere keren ontvangt. Mogelijke oorzaken:
- Uw telefoon toont het bericht opnieuw omdat het nog niet als ‘gelezen’ is gemarkeerd
- Uw toestel is voorzien van een herhaalfunctie (vooral bij Android)
- U gebruikt een telefoon met twee simkaarten of een ouder toestel dat berichten via meerdere kanalen ontvangt
Heeft u géén testbericht ontvangen?
Dan kan dit verschillende oorzaken hebben:
- Uw telefoon stond uit of stond op vliegtuigstand
- U had op dat moment geen bereik of was verbonden met een buitenlands netwerk (bijvoorbeeld in een grensgebied)
- Uw toestel ondersteunt NL-Alert niet of moet handmatig worden ingesteld
- Uw telefoon is geïmporteerd uit het buitenland en is niet goed ingesteld voor de Europese markt.
De NL-Alert app
Woont of werkt u dicht bij de grens? Of gebruikt u toegankelijkheidsfuncties op uw telefoon? Dan kunt u gebruik maken van de gratis NL-Alert App. Deze app geeft bij een noodsituatie een pushmelding, ook als uw telefoon tijdelijk verbonden is met een buitenlands netwerk. De app is beschikbaar in de Apple App Store en Google Play Store.
Waarom klinkt het NL-Alert anders dan andere berichten?
Een NL-Alert maakt een doordringend geluid. Zo weet u dat het om een belangrijk bericht gaat. Luistert u rond 12.00 uur muziek via oordopjes of een koptelefoon? Zet deze dan tijdelijk af: het geluidsvolume van een NL-Alert kan onverwachts hard binnenkomen.
Waarom is het testbericht ook in het Engels?
Omdat ook buitenlandse bezoekers in Nederland gebruikmaken van ons mobiele netwerk, is het testbericht voorzien van een Engelse regel. Zo weten zij dat het om een test gaat en dat er geen actie vereist is.
Liever geen testbericht?
Het is mogelijk om NL-Alert uit te schakelen op uw mobiele telefoon. Let op: u ontvangt dan ook geen NL-Alert bij echte noodsituaties. Op de website www.nl-alert.nl leest u hoe u dit kunt instellen.